Kan man verkligen åka iväg till Medelhavet under en sommar?

Kan man verkligen åka iväg till Medelhavet under en sommar?

Kan man verkligen åka iväg till Medelhavet under en sommar?

Kan man verkligen åka iväg till Medelhavet under en sommar?

Kort summering av 10 dagar i varmt vatten sommaren 2013.

Vi var ett gäng från SBS(4) och Saltsjöbadens båtklubb(2) som bestämde oss för att tillsammans pröva på detta med att segla i Medelhavet – tillsammans och under högsommaren. Båten vi bokade var perfekt anpassad för oss med varsin dubbelhytt plus 2 st hytter att använda som garderober – lyxigt. Man får plats med mycket i en 50 fotare…

I och med arbete och andra förpliktelser så kom några av oss ner 3 dagar efter de första, innebar att mycket av det praktiska redan var fixat och att vi kunde bara glida med.

Nu blev det inte så att vi lade ut direkt – från Yalikavak (Bodrum), Club Marina – då det blåste ganska kraftigt och det är inte mycket utrymme mellan båtarna i hamnen – så vi låg kvar en natt extra i lyxhamnen (fanns verkligen allt att tillgå). Det fanns dessutom väldigt många båtar att titta på så vi var inte direkt ledsna. De som varit där några dagar innan hade naturligtvis gjort sin arbetsplikt och letat fram restaurangerna. Vid en av dessa satt vi nu i juli och njöt av livet (typiskt att det blev kanonväder i Sverige samtidigt, då skall man ju vara hemma…).

Vår första dag gick vi i princip bara runt hörnet 6-7 distans till vad vi senare döpte om till Turkiska Härsö, Gümüslük, (vi kom tillbaka dit ett antal gånger av olika skäl).

Vi började med en väldigt enkel tilläggning, ankrade på svaj och tog jollen in i land.

Vår svajplats gav fin utsikt över en historisk utgrävning som pågick på en liten holme alldeles intill. Det vadade en strid ström av människor över det grunda vattnet fram till ön (även vi gjorde den ”kulturella vandringen”), ön var dock avspärrad för att alla nyfikna inte skulle förstöra utgrävningen. Vi tror att det var en försvarsanläggning som grävdes ut – helt säkra är vi dock inte. Men det var trevligt att inse att här finns det fortfarande mycket att utforska.

Restaurangerna, ca 10 till antalet, med lokalt fiskad havsmeny, låg utefter hela strandkanten så jag förtöjde i ett av borden på den närmaste. Gav lite roliga kommunikationer mellan oss och personalen – samt även med gästerna då jag senare efter promenad skulle hämta jollen.

Vi började nu planera för nästa etapp och hur vi skulle förhålla oss – skall vi gå över till Grekland innebär det incheckning etc. eller skall vi utforska den Turkiska sidan? Vårt beslut blev att stanna på den Turkiska sidan – den bukten vi hade gått in i var väldigt stor.

Vi hade fått nästa anhalt rekommenderad som en mycket fin plats, fritt översatt till Gaffelön ”Catal Island” att tillbringa en natt på – den låg dock bara 8 distans bort men med detta väder och vind (ingen) så var det en ganska lagom sträcka. Den kvällen gjorde vi något så ovanligt som att laga vår egen mat ombord….. pasta mm.

bild3

Natten faller snabbt men nattbadet blev en ljus upplevelse då det var fullt med mareld i vattnet, det visade sig att detta fenomen fanns mer eller mindre under hela vår segling. Blev många skratt och utrop – såg ibland ut som glorior runt oss – en riktigt andlig känsla.

Slutet av natten blev dock lite ”pipig”…. – vår el började larma om problem med spänningen (konstigt då vi hade 6*150A). Efter diskussion med supporten i land, så bestämde vi oss för att gå tillbaka till, ja just det, ”Härsö”, denna gång med bryggförtöjning.

Det visade sig att en tidigare reparation medfört att några av batterierna inte laddades längre, de var isolerade från laddningskretsen. Teknikgänget löste detta medan vi avnjöt lunch och Efes. När de väl var klara så bestämde vi oss för att…. – här ligger vi så bra att vi tar väl nästa restaurang i ledet. Trevligt att ha detta att tillgå – dvs. ring så kommer vi och fixar – ingår i chartern.

Nästa dag bestämde vi oss för att röra på oss lite och se vi fick vind, en stund…, men så säkert som klockan så kommer vinden tillbaka mitt på dagen och blåser från samma håll runt 10m/s (gäller de flesta dagar). Vi siktade på en hamn som enligt vår guidebok såg ut att vara fin – som dock hade kommentaren att kraftiga fallvindar kan förekomma…!

Tilläggningen var mycket Medelhavsinspirerad – ett ankare i fören och 2 linor i land. Linorna iland simmar man in med – det gäller bara att passa sig för sjöborrar (finns oftast ganska många och de är inte helt lätta att upptäcka) – det är en njutning att simma in i det ”svala” vattnet.

Vi åt denna kväll en specialkomponerad rätt baserad på det som vi hade ombord.

Fallvinden — träffade oss vid 20 tiden, het som en bastufläkt och den välte glas (med vin etc.) Dessutom blev trycket extremt i de linor som låg i land – vi fick naturligtvis vinden direkt från sidan. Det blev till att släppa linorna och ankra om i lä samt sjösätta jolle och motor för att hämta upp linorna (becksvart, marelden hjälpte inte mycket). Som tur var hade vi en ganska STOR motorbåt nära oss. De hade också hade blivit oroliga och tänt upp hela båten.

Nu var det dags att ta reda på vad detta med fallvind egentligen är: Den tillkommer eftersom bergen är så porösa och kyls av väldigt snabbt på kvällen – effekten blir att luften ”ramlar” ner för bergssidorna – som sjöbris fast tvärtom. Kul att lära sig något nytt och att hädanefter lyssna på varningarna…

bild4

Frukostarna – jag har inte skrivit om dem tidigare , bestod alltid av färsk frukt, grönsaker (sallad önskades) samt mycket annat som hör till ett turkiskt morgonmål.

Nu var det dags att bege sig av till nästa bestämda punkt – Rosemarys – en restaurang som ligger i en vik några timmar ifrån föregående natts vik. Vi kom till viken och möttes av 4st jollar med glatt vinkade ungdomar (3 unga och 1 äldre) de ville alla locka oss till sin brygga – vi siktade naturligtvis mot Rosemarys brygga och fick hjälp att lägga till av den som vinkat in oss samt 2st på bryggan .

Vatten fanns att tillgå samt el (men här skulle nog vem som helst bli mörkrädd över hur det var kopplat – men det fungerade trots allt). 3 meter under kölen och helt kristallklart vatten – i hamnen!!! Vår plats låg precis rakt ut från restaurangen som verkade vara mångas favorit – hit transporterades folk från olika ställen för at få njuta den mat vi hade ”parkerat” vid.

Detta ställe var så bra, för bra för att lämna efter en natt, så vi låg kvar en extra natt (har man semester så har man) – vi tog tillfället i akt och vandrade runt bland de andra anläggningarna – vi hade nog sämst brygga men bästa maten och service. Färskt bröd bakades av bagerskan vid bryggan iland – här fanns också det mesta av grönsaker/frukt och annat att inhandla – här talar vi inte kylskåp utan hela kylrum med kylda varor.

Hupp, 7 nätter redan gångna – vi bör tänka på hur långt vi går – vinden kommer att blåsa emot under återresan.

Bläddrandet i guideboken gav vid hand att det låg ytterligare en trevlig by en lagom etapp härifrån – och se det fanns det – lite fler båtar än vid Rosemarys men mycket trevlig . Detta var ett varmt ställe – hördes från grannbåten där man sov på däck.

Ibland blir man lurad av sikten i vattnet samt ljusbrytningar – en av oss var helt säker på att han såg en stor bläckfisk – vi andra var dock säkra på att det var en sten. Men detta måste naturligtvis testas – sagt och gjort – utrustade med båtshake, cyklop och simfenor skred vi till verket för att verifiera vad det var. Klangen då båtshaken träffade stenen var ett gott tecken för oss som trodde på stenteorin…

Vid denna hamn bestämde sig några av damerna att de skulle träna lite extra i uppförsbackarna – det höll nog nästan på att ta livet av dem – vid vattnet är temperaturen behaglig men ett kvarter in blir den 38- gradiga värmen rätt olidlig dvs. man skall hålla sig nära vattnet!

Dagen efter var det dags att lämna våra ljudliga grannar – jag tror dock att vi var lika ljudliga – och fortsätta hemåt. Till natten ankrade vi på ca 7 meters djup samt förtöjde i land som tidigare . Denna vik var helt fantastisk och ett utflyktsmål för de stora utflyktsbåtarna, men de lämnade oss snart och sedan var vi bara några stycken båtar i viken på kvällen. Kul att stå i fören och titta på ankaret där nere på botten – vattnet var helt osannolikt klart.

bild4

Att vi var ensamma på kvällen innebar inte att vi var det hela natten – vid 5 tiden började det låta runt oss med olika typer av båtar, jetskin etc. Då vi yrvakna vid 8 tiden kliver upp så visar det sig att hela viken är full med gigantiska katamaraner och större motorbåtar – 60 fot och uppåt. Det verkade vara någon som skulle fira något för ombord på båtarna fanns bara en liten besättning. Vi lämnade viken efter frukost för att göra ett besök i Bodrum.

Bodrum är en gammal stad med slott och försvarsanläggning , den har även en fin Marina mitt i staden – dit begav vi oss för att ligga lite lyxigt, hur lyxigt förstod vi först efter ett tag. Efter diverse olika varianter till tilläggningar blev vi anvisade en plats av hamnkontoret – långt in. Nästa steg, innan vi kunde gå på stan, var att vi skulle gå in på hamnkontoret för att klarera in (måste göra det vid dessa hamnar) och göras skuldfria. Nu möttes vi dock av en avgift som vi tyckte var lite hög – minsta avgift var 120€ oberoende av om man stannade 1 timme eller ett dygn – förhandlingen vi gjorde var med andra ord inte lyckad… Ett snabbt skeppsråd beslutade att vi skulle ge oss av och ta en annan hamn istället. Jag tror att det var med en lättnadens suck som en av oss klev ner i båten och fortsatte – det var nämligen obeskrivligt varmt och han hade kurat under en gles palm under skeppsrådet.

Var skulle vi gå nu – vi tar Turkiska Härsö – blev det gemensamma beslutet.

När man seglar härnere så ser man mer eller mindre allt som man måste akta sig för – plottrarna sitter nere i båten för att bespara dem från solen och eftersom de inte behövs som här hemma. Det är dock lite annorlunda då man är van vid att alltid ha full kontroll över positionen. Under denna sträcka gick vi över ett område med bara 5meters djup och då man styr och ser ekolodet falla snabbt så blir det lite obehagligt – men man vänjer sig vid sådant efter tag – bara kommunikationen fungerar.

Tillbaka till Turkiska Härsö, för sista natten innan avslut – bra eftersom de hade en ”turistfällemarknad” där det fanns lite saker vi gärna ville handla med oss hem. Alla fick nu en möjlighet att spendera på bra att ha saker och annat. Vårt stora problem var naturligtvis vilken restaurang vi skulle välja denna gång – ett mycket tungt beslut…’

Summasumarum

Vi seglade en del – inte så mycket som vissa av oss ville – däremot så hade vi en avkopplande tur i ett vatten som är helt himmelskt och ett väder som man bara kan drömma om här hemma (normalväder där nere). Att använda de sk. guideböckerna som finns i charterbåtarna är att rekommendera. Det företag som tillhandahöll vår båt är stora på s.k. ”OneWay sailing” – innebärande att man inte behöver gå tillbaka till ursprungshamnen – denna form av segling är verkligen mycket bra, 7/10/14 dagar går fort om man skall tillbaka till utlämningshamnen i tid.

Gratis förtöjning vid bryggor som tillhör restauranger om man ligger där.

Detsamma gäller WiFi och El.

Sammantaget – Fördel Turkiet även sommartid.

TIPS

  • Keps – Täck huvudet och örsnibbarna.
  • Vatten – det går åt mycket mer än man tror, köp 3ggr så mycket som du tänkt
  • Min. 30 i solfaktor – jag själv började med 50!
  • Många badbyxor/bikinis/baddräkter– de konsumeras av saltet
  • VIN – ta med eller köp i de större byarna

/Christer